Noorderlijn

Eilandje

Tramlijn op het Eilandje

De tramlijn op het Eilandje wordt in totaal 2,4 kilometer lang en zorgt voor een snelle verbinding met het Centraal Station en het historische stadscentrum.

Tramlijn eilandje

Vernieuwde straten en bruggen

De aanleg van de tram is meteen ook de aanleiding voor de stad Antwerpen om een aantal straten te vernieuwen. Met name de Rijnkaai, de Kempenstraat, de Bataviastraat, de Sint-Laureiskaai, de Dinantstraat en een stuk van de Sint-Pietersvliet worden aangepakt.
 
Daarnaast moeten ook de Mexicobruggen en de Londenbrug worden aangepast.
  • Op de Mexicobruggen scheiden we het autoverkeer en het tramverkeer.
  • De Londenbrug wordt vervangen door een compleet nieuw en breder exemplaar. Meer info hierover vind je hier.

Omgeving Hardenvoort

De omgeving van het Hardenvoortviaduct wijzigt de komende jaren. 

  • De tramlijn op de Noorderleien wordt via de Kempenstraat verbonden met de Noorderlaan (en de reeds aangelegde tramsporen op de Noorderlaanbrug)
  • De Kempenstraat krijgt daarnaast een brede voetgangerszone en een dubbelrichtingsfietspad, en verbindt zo de Noorderplaats met het Eilandje, Park Spoor Noord en de wijk Dam.

Omgeving hardenvoort

  • Het Hardenvoortviaduct blijft behouden en wordt uitsluitend gereserveerd voor autoverkeer met tweemaal twee rijstroken.
  • Er komt een fietspassage onder het Hardenvoortviaduct dat Park Spoor Noord verbindt met de Kempenstraat en het Asiadok-Oostkaai

Ontwikkeling Cadixwijk

De Cadixwijk is een minder bekend en gevarieerd deel van het eilandje, waar vandaag nog maar een paar honderd mensen wonen. De stad wil van deze buurt een nieuwe woonwijk aan het water maken voor iedereen. In de toekomst zal deze deelwijk plaats bieden aan meer dan 4.000 bewoners!

Klik hier voor meer informatie over de ontwikkeling van de Cadixwijk.