Noorderlijn

Waar werken we nu?

Werken Noorderlijn

Werken Noorderleien

De tramtunnel op de Frankrijklei is intussen in gebruik. Het autoverkeer rijdt in beide richtingen op twee rijstroken tot aan de Maria-Theresialei. Daar worden de Leien geknipt tot aan het kruispunt met de Violierstraat.

De aannemer start met de aanleg van het Operaplein en de constructie van de autotunnels. De werken aan de Lichtput (de toekomstige toegang naar het premetrostation Opera) zijn nu ook zichtbaar op straatniveau.

Op de Italiëlei leggen we de centrale trambaan aan. De vroegere hoofdrijbaan is volledig ingenomen als werfzone tot aan de Noorderplaats.Er blijven wel twee rijstroken in elke richting beschikbaar op de parallelwegen. Ter hoogte van de Violierstraat is er een teurgkeerbeweging mogelijk.

Fietsers en voetgangers kunnen veilig langsheen de werfzone en het openbaar vervoer blijft bediend. De bussen op de Rooseveltplaats (hoek Opera) zijn verhuisd naar de Quellinstraat zodat die hoek kan worden aangelegd. In een eerste fase is het Operaplein enkel toegankelijk voor voetgangers, fietsers volgen de omleiding. 

 

Werken Eilandje

De aannemer is momenteel aan de slag in de Londenstraat. Daar werkt hij aan de trambaan op de middenberm en aan de aansluiting van de Noorderplaats met de Londenstraat.

Ondertussen zijn ook de werken op Kattendijkdok-Oostkaai gestart. Daar wordt de tramantenne aangelegd richting Havenhuis. De werken vinden plaats in de trambedding. Verkeer rijdt er nog steeds over 2x1 rijstrook.

 


Werken Noorderlaan

In de eerste deelfase van de werken op de Noorderlaan hebben we de kant van de Luchtbal aangepakt. Tram 6 rijdt momenteel via de nieuwe trambusbaan naar de Havana-site, de tijdelijke P+R is in gebruik en het autoverkeer rijdt over de twee nieuwe rijstroken richting EkerenOok het nieuwe voet- en fietspad langs de kant van de Luchtbal is opengesteld.

Het autoverkeer richting Antwerpen rijdt op twee tijdelijke rijstroken in de vroegere middenberm. De werfzone bevindt zich aan de kant van de bedrijven. Daar leggen we de definitieve rijstroken aan naar het stadscentrum, alsook de zijwegen naar de bedrijven en een gecombineerd voet- en fietspad. 

Het autoverkeer rijdt steeds over twee rijstroken in de beide richtingen. Voor fietsers en voetgangers zijn er veilige doorgangen voorzien langsheen de werf. De bedrijven zijn steeds bereikbaar via speciale doorgangen doorheen de werfzone. Kijk dus goed naar de signalisatie om de juiste inrit te vinden.

 

Aansluitende werken

IJzerlaan

Aan de IJzerlaan wordt de weg volledig heraangelegd en graaft de aannemer het IJzerlaankanaal. Meer informatie over de werken aan de IJzerlaan kan u terugvinden op www.ijzerlaan.be. U kan zich er ook inschrijven op de nieuwsbrief met werfinformatie specifiek voor de IJzerlaan.

Cadixwijk

De Cadixwijk is een minder bekend en gevarieerd deel van het eilandje, waar vandaag nog maar een paar honderd mensen wonen. De stad wil van deze buurt een nieuwe woonwijk aan het water maken voor iedereen. Klik hier voor meer informatie over de ontwikkeling van de Cadixwijk.